Archief

Afgelopen projecten

WARUM?

Programma maart 2024

Al eeuwen buigen kunstenaars, wetenschappers en componisten zich over de prangende vragen van het leven. Zo ook in dit programma, waarin Brahms met zijn 'Warum ist das licht gegeben?' over het levenslicht reflecteert, een enerverend werk dat misschien wel zijn eigen vraag kan beantwoorden. In 'Wie liegt die Stadt so wüst' onderzoekt Mauersberger de verwoestende kant van de mens. Een prachtig, melancholisch koorstuk waarvan het hoogtepunt wordt aangevoerd door een steeds feller wordend ‘warum?’. Daarentegen lijken Reger’s 'Nachtlied' en Clara Schumann’s 'Drei gemischte Chöre' de mens te willen troosten te midden van diens worsteling.
Samen met accordeonist Vincent van Amsterdam die het koor op betoverende wijze begeleidde in Pärt’s 'Salve Regina', werd het een prachtige avond met een donker randje.

WARUM? is uitgevoerd op 1 maart in de Geertekerk te Utrecht.

Standing Naked

Programma december 2023

In december 2023 voerden we 'Standing Naked' uit. Bijzonder aan dit programma was dat er vijf wereldpremières plaatsvonden; gloednieuwe stukken die geschreven zijn door jonge, aanstormende componisten. Deze composities zijn elk op hun eigen manier een reactie op de moderne samenleving.

Hiertegenover stonden madrigalen van Straesser (1993), waaronder ‘What have I to fear?’ en ‘Standing Naked’. Deze werken, met dagboekteksten van Dag Hammarskjöld, gaan over jezelf blootgeven en moed; eigenschappen die we ook aan de jonge componisten kunnen toeschrijven. Diepenbrock en Andriessen laten met hun lichte klanken en virtuositeit een kant zien van de Nederlandse muziektraditie die we niet eerder tegenkwamen, en samen met Sweelincks charmante psalm 150 vormden zij een uitstekend voorbeeld voor de aanstormende componisten.

Al met al zorgde de samenkomst van jong en oud, van vernieuwing en traditie, kwetsbaarheid en durf voor een rijkgevuld programma!

'Standing Naked' is uitgevoerd op 15 en 17 december 2023 in respectievelijk de Pieterskerk (Utrecht) en de Dominicuskerk (Amsterdam).

Klik hier voor de opnames!

Opera Doctor Atomic

In juli 2023 speelde de USCantorij in de opera Doctor Atomic, een project ter ere van het 200-jarig bestaan van het Utrechtsch Studenten Concert. Dit voerden we op in de Werkspoorkathedraal in Utrecht o.l.v. Bas Pollard. Naast een groot aantal professionele solisten en het prachtige orkestspel van het USConcert, vormde de Cantorij het gehele ensemble van de opera. De opera was een groot succes en kreeg prachtige recensies!

De opera speelt zich af aan het begin van een opwindend en angstaanjagend tijdperk. Lukt het de Verenigde Staten in 1945 om éérder dan Duitsland een atoombom te ontwikkelen? Dit project, dat de geschiedenis in is gegaan als het Manhattan Project, wordt in de opera beschreven vanuit de sleutelfiguren van de geschiedenis. Zo neemt men een kijkje in de onstuimige emoties en belevenissen van de briljante natuurkundige Robert Oppenheimer, die het meesterbrein was achter de operatie. John Adams’ meeslepende muziek zorgt ervoor dat de luisteraar helemaal opgaat in deze gebeurtenissen die de wereld zoals we die nu kennen hebben gevormd.

De concerten vonden plaats op 13, 15, 17, 19, 21, 23 en 25 juli 2023. Kom alles over de opera te weten op www.doctoratomic.nl en bestel de opname!

Foto's: Marco Borggreve & Ben van Duin

What is our life?

Programma februari 2023

What is our life?, een programma dat misschien wel zijn eigen titel kan beantwoorden. In What is our life? werd een spannende verbinding aangegaan tussen het heden en het verleden. Oude Engelse madrigalen werden naast moderne werken van o.a. Lang, Knight en Dirriwachter geplaatst, maar één ding hebben ze gemeen: ze bevatten passievolle thema’s, zoals liefde en vergankelijkheid, die nooit zullen vergaan.

Zo gebruikte de hedendaagse componist Wim Dirriwachter dezelfde poëtische teksten die de Engelse componisten Gibbons, Byrd en Weelkes eeuwen geleden gebruikten. David Lang’s Again heeft zowel een meditatief als warm karakter, en met motetten van Hubert Parry wordt de eeuwigheid van de mens gevierd. De heldere klanken en poëtische teksten vol van extase en devotie, inspiratie en bezinning zorgen samen met intermezzo's van Vincent Martig op klarinet voor een prachtig concert.

What is our life? is uitgevoerd op 26 februari 2023 in de Geertekerk (Utrecht).
Met dank aan het U-fonds.

Klik hier voor de opnames!

 

Paradijsvogels

Programma december 2022

Een programma met een bonte verzameling van koorwerken over natuurschoon en ontzagwekkende wezens. Pracht en praal uit het dierenrijk roepen verwondering op, maar sommige kanten doen ons ook huiveren. Het wonderlijkste wezen is misschien wel de mens. Zijn wij net zo mooi als paradijsvogels, of hebben we ook een schaduwzijde?

De ‘Six Chansons’ van Hindemith op teksten van Rilke beschrijven zoete en interessante herinneringen aan de overvloedigheid van het dierenrijk. Daarnaast contrasteren paradijsvogels de enge monsters in de ‘Trois Chansons’ van Ravel. De surrealistische ‘Sept Chansons’ van Poulenc beschrijven ook het dieren- en monsterrijk. Dat de pracht en praal ook een keerzijde bevat wordt duidelijk in de Cantate de la Paix van Milhaud, en Barbaarse dans van Imre Ploeg. Het programma wordt aangevuld met werk van Sweelinck, Nederlands werk van Daan Manneke, ‘Nu is van Kalifornies goud de tijd’ en zelfs een stuk van onze eigen tenor Koen Leenaers. Een prachtig en meeslepend concert met een rauw randje!

Paradijsvogels is uitgevoerd op 9 en 10 december 2022 in respectievelijk de Zuiderkerk (Amsterdam) en de Nicolaïkerk (Utrecht).

Leading Voices 2022

Van 27 t/m 31 juli 2022 vond in Utrecht een nieuw festival plaats: Leading Voices European Days for vocal and choral leaders. Tijdens Leading Voices smolten we samen met het Nederlands Studenten Kamerkoor en hadden we de eer om in het uitverkochte openingsconcert in de grote zaal van Tivoli Vredenburg op te treden, op 27 juli. Daarnaast gaven we op 29 juli een eigen concert in de Pieterskerk en hielpen we gedurende de hele week bij de LAB's die aan professionals in de muziek uit heel Europa werden gegeven. We genieten na van een heerlijke week vol muziek en nieuwe inspiratie!

Mirage

Programma juni 2022

Dit programma zongen we een bijzondere combinatie van Iraanse en Nederlandse koormuziek. De culturen lijken op het eerste gezicht ver uit elkaar te liggen, maar alle stukken die we zongen waren op een manier beïnvloed door de andere cultuur. Zo ontstond er uit de combinatie een nieuwe werkelijkheid: een luchtspiegeling (Mirage). Deze luchtspiegeling bezongen we in werken van grote Nederlandse componisten uit de twintigste eeuw, en nieuwe werken van Iraanse componisten. Een indrukwekkend, cultureel divers programma vol muzikale verrassingen!

Voor dit programma schreef Gerard Beljon speciaal voor ons het stuk ‘Te deum/Min al acmaaq’; een indrukwekkende compositie over de botsingen en ontmoetingen tussen oost en west. Een andere verrassing in het programma was ‘Etude voor koor’ van Robert Heppener; dit stuk werd onlangs door onze dirigent ontdekt, werd nog nooit eerder uitgevoerd en was dus tevens een wereldpremière!

De stukken van Beljon en Heppener zijn uitgezonden op NPO Radio 4! Klik hier om de uitzending terug te luisteren (fragment 16:14 tot 41:00). U hoort een interview met Gerard Beljon en onze dirigent Fokko Oldenhuis, gevolgd door de opnames van de stukken. Een fijne terugblik op deze bijzondere concerten!

Mirage is uitgevoerd op 10, 11 en 12 juni 2022, in respectievelijk de Pieterskerk (Utrecht), Waalse Kerk (Amsterdam) en de Nicolaïkerk (Utrecht).

Klik hier voor de opnames!

SNAAR Festival

Op 28 mei 2022 hadden wij de eer om twee optredens te verzorgen tijdens de eerste editie van het SNAAR festival in Tivoli Vredenburg; een nieuw festival waarbij muziek en wetenschap samenkomen. Tijdens het SNAAR festival hebben we de 'Musica Universalis' bezongen. De Griekse wiskundige Pythagoras bestudeerde de planeten en ontdekte dat alles in de natuur geordend is volgens dezelfde verhoudingen als de muziek. We bezongen deze harmonie van de hemelse sferen in werken van o.a. Monteverdi, Von Bingen, Sweelinck en Clarke. Hemels repertoire en een bijzondere ervaring! Op het SNAAR festival kon men zich verder laten inspireren door o.a. het Nederlands Kamerkoor, Clean Pete, Merel Vercammen, Wilfried de Jong en Pyranello.

Voices & Strings

Programma maart 2022

Een concert met een unieke combinatie tussen koor en cello! De USCantorij zong in samenwerking met celliste en performer Doris Hochscheid muziek over verlies, afscheid en geborgenheid in werken van onder andere Gjeilo, Nystedt en Tavener. We traden buiten onze gebaande paden door het programma te ondersteunen met beweging, licht en mise-en-scène.

Voices and strings is uitgevoerd op 24, 25 en 27 maart 2022 in respectievelijk Tivoli Vredenburg (UUnited Muziekfestival), de Zuiderkerk (Amsterdam) en de Nicolaïkerk (Utrecht).

No man is an island

Programma december 2021

No man is an Island: een pleidooi voor saamhorigheid. Een krachtig programma waarin zowel klanken van verlatenheid als het belang van samenzijn naar voren kwamen. Met sterk repertoire van Brahms, liederen uit Baltische staten geïnspireerd op volksmuziek en verstilde liederen van onder andere Janáček en Lang. Alles met de overkoepelende boodschap: we kunnen het niet alleen, we hebben elkaar nodig! Het titelstuk 'No man is an island' van de Finse componist Ulf Långbacka bracht dit thema krachtig naar voren met verrassende klanken en spannende ritmes.

In verband met vrees voor de aankomende lockdown hebben we dit programma vervroegd en een extra keer uitgevoerd. NPO Radio 1 maakte daar een reportage over! Beluister deze hier terug (Fragment: 0:11:00 tot 0:14:42).

No man is an island is uitgevoerd op 26 november en 4 december 2021 in de Nicolaïkerk (Utrecht).

Klik hier voor de opnames!

Shungo

Zomerproject juli 2021

Op zaterdag 17 juli gaf de Utrechtse Studenten Cantorij voor het eerst in anderhalf jaar op anderhalve meter een concert. Daarmee werd het project ‘Shungo’ afgesloten: een vijfdaags zomerproject waarin de zangers muziek herpakten die ze in afgelopen projecten door de coronamaatregelen niet hadden kunnen uitvoeren, en nieuw werk instudeerden. Werken die varieerden van composities uit het ‘ijzeren repertoire’, tot een wereldpremière van een compositie van een Cantorijn en niet-westerse stukken. Bij het concert was vanwege de maatregelen en de capaciteit een beperkt aantal bezoekers aanwezig. Wetende dat er een hoop fans thuis moest blijven, werd het hele concert opgenomen en gestreamd, wat twee weken zichtbaar bleef. Een aantal stukken zijn nog steeds zichtbaar!

Klik hier voor de opnames!

'Achter de schermen'

Vanwege het coronavirus waren we genoodzaakt om de concerten van Madrigals and meditations op 27 en 29 maart te annuleren. In de daaropvolgende maanden repeteerden we online verder. Om een impressie te geven van hoe dit eraan toe ging maakten we hierover een kort filmpje. Bekijk deze hier. Veel kijkplezier!

Madrigals and Meditations

Programma maart 2020

Een reis langs oude thema’s en nieuwe klanken. Madrigals and Meditations was een programma met hartstochtelijke moderne muziek. Aan de hand van modern werk van Lang, Knight, van Nieuwkerk en Dirriwachter werden oude Engelse madrigalen in modern perspectief geplaatst. Met muziek over de liefde en het verdriet, het leven en de dood, onderwerpen die zowel vroeger als tegenwoordig een grote rol spelen, begaf de Utrechtse Studenten Cantorij zich op het grensvlak tussen de hartstocht en extase van madrigalen en de devotie van meditaties.

Madrigals and Meditations had uitgevoerd moeten worden op 27 en 29 maart in respectievelijk de Oosterkerk (Amsterdam) en de Nicolaïkerk (Utrecht), maar deze concerten zijn in verband met het coronavirus helaas geannuleerd.

A boy was born

Programma december 2019

A boy was born: kerstmuziek. Een unieke samenstelling van muziek rondom dit veelbezongen thema. De Utrechtse Studenten Cantorij zong onder leiding van Imre Ploeg een greep uit het immens grote aanbod van kerstmuziek. A cappella, divers, toegankelijk, vernieuwend en levendig. Een warm concert om bij weg te dromen, met momenten van herkenning en juist ook met verrassingen. Met zowel modern werk van onder andere Britten, Whitacre, Pärt en Schnittke als prachtige muziek uit eerdere eeuwen. Spaanse muziek, Renaissancemuziek, Spirituals en meer; voor ieder wat wils.

A boy was born is uitgevoerd op 13 en 14 december 2019 in respectievelijk de Nicolaïkerk (Utrecht) en de Oosterkerk (Amsterdam).

Klik hier voor de opnames!

Lie-tu-VA! Tournee naar Litouwen

De Utrechtse Studenten Cantorij is van 19 tot en met 26 augustus 2019 op tournee naar Litouwen geweest! Naast culturele uitwisseling en binding  binnen het koor had de USCantorij een workshop met een  koor uit Vievis en werden er drie concerten gegeven: bij de lokale gemeenschap in Vievis, in het kasteel van Trakaï en tijdens en na een mis in de Sint-Theresiakerk te Vilnius. We kijken terug op een fantastische en bijzondere week en bedanken alle donateurs voor hun steun!

Vision

Programma juni 2019

Hoe ziet de toekomst eruit? Waar dromen we over? Welke toekomstvisioenen hebben we? Tijdens dit programma namen we een kijk in de toekomst. In Infinitus van Mathilde Wantenaar voelt men de eeuwigheid. De zon rijst oneindig vaak op in Māte Saule van Vasks. To part van Bec Plexus beschrijft echter het gedwongen afscheid van het leven bij het overlijden en Frieda Gustavs laat horen hoe dat wereldwijde afscheid klinkt in We’ve got a body. Het programma werd aangevuld met werk van Whitacre, Whitbourn, Jenkins en Bainton: over het dromen over vliegtuigen door Leonardo, de zoektocht naar de hemel, en visioenen over eeuwige rust. Met begeleiding door Dorien Schouten op orgel werd het een divers zomerprogramma. Het was tevens het tien-jarig jubileum van Fokko Oldenhuis als onze dirigent!

Vision is uitgevoerd op 2 en 15 juni 2019 in respectievelijk het Orgelpark (Amsterdam) en de Nicolaïkerk (Utrecht).

Gegenstimme

Programma maart 2019

Gegenstimme vormde onze kleurrijke lustrumconcerten; het muzikale antwoord op onze actuele wereld vol oorlog en geweld. Een uniek samenspel van klanken samen met slagwerkster Tatiana Koleva en Ties Mellema’s zeer geprezen saxofoonkwartet AXES. Een programma vol contrasten: het lijden tegenover het dromen, de oorlog tegenover de natuur. Enerzijds werden menselijke verschrikkingen uit het verleden en heden bezongen, en anderzijds klonk er een tegenstem tegen de zinloosheid van oorlog en de puurheid van de natuur.

Componist Wim Dirriwachter componeerde speciaal voor de Utrechtse Studenten Cantorij de indrukwekkende koorcyclus Gegenstimme op gedichten uit de bundel Gegenlicht die de joodse dichter Paul Celan in de jaren na de Tweede Wereldoorlog schreef. Daarnaast staat in het Planctus Cygni van Gerard Beljon het onnoemelijke leed van bootvluchtelingen centraal. I dream of peace van Libby Larsen is gebaseerd op gedichten van kinderen over de oorlog in voormalig Joegoslavië. Contrasterend aan de ellende klonk een hoopvolle tegenstem: in Voices of Nature van Schnittke wordt de puurheid van de natuur bezongen en Dreams van Ludo Claesen laat ons horen dat dromen het leven waard maken.

Gegenstimme is uitgevoerd op 30 en 31 maart 2019 in respectievelijk de Nicolaïkerk (Utrecht) en de Zuiderkerk (Amsterdam).

Wieg en Dans - Hällülaul ja Tantsulaul!

Programma december 2018

De USCantorij hulde zich in Noordelijke sferen met het thema Wieg en dans, ofwel: Hällülaul ja tantsulaul! Een programma vol Scandinavische en Baltische muziek van o.a. Tormis, Mäntyjärvi en Saar, met als klassieke tegenhanger de Missa in Es van Rheinberger.

Daarnaast hadden we de eer om samen met het DoelenEnsemble de opera Beeldenstorm van Peter-Jan Wagemans uit te voeren. Op 4 december was dit drama, gebaseerd op de beeldenstorm die 450 jaar geleden over Europa raasde, te horen in de Doelen in Rotterdam.

Wieg en dans - Hällülaul ja tantsulaul is uitgevoerd op 15 en 16 december 2018 in respectievelijk de Geertekerk (Utrecht) en de Zuiderkerk (Amsterdam).

Schnittke: Concert voor Koor

Programma juni 2018

De Utrechtse Studenten Cantorij zong het Concert voor Koor van Alfred Schnittke (1934-1998), in een unieke samenwerking met het Hollands Vocaal Ensemble.

Het zestienstemmige (!) Concert voor Koor is een groots werk, dat niet zou misstaan als soundtrack van een episch drama. Het ene moment klinkt er een mooi koraal, het volgende moment barst het koor los in gecompliceerde loopjes en is het moeilijk om de verschillende stemmen te onderscheiden. De USCantorij en het Hollands Vocaal Ensemble stonden voor het eerst samen op het podium om zo het Concert voor Koor écht tot zijn recht te laten komen. Voor de pauze zongen de twee koren gezamenlijk én apart werken van Tsjajkovski, Tanejev en Gretsjaninov.

Schnittke: Concert voor koor is uitgevoerd op 23 en 24 juni 2018 in respectievelijk de Nicolaïkerk (Utrecht) en de Dominicuskerk (Amsterdam).

Klik hier voor de opnames!

Time Out

Programma maart 2018

In het voorjaarsprogramma Time Out speelde we een spel met de tijd. In drie concerten lieten we de luisteraar de tijd op verschillende manieren herbeleven, in een verfrissende combinatie van oudere en nieuwere werken.

Zo verdwijnt in het holy-minimalism-stuk ‘Virgencita’ van Arvo Pärt het gevoel van tijd naar de achtergrond, terwijl in het zestiende-eeuwse gedicht uit het Madrigaal van Peteris Vasks alles met de tijd vervliegt, behalve de gekwetste trots van een bedrogen minnaar: die blijft eeuwig branden. Ton de Leeuw gebruikt in ‘A cette heure du jour’ een gedeelte uit een oud-Soemerisch handschrift waarin een krijger in één bepalend moment het voornemen opvat om voor zijn geliefde zijn hart te openen en haar zijn liefde te tonen. Daarnaast mochten de tijdloze psalmen van Jan Pieterszoon Sweelinck natuurlijk niet ontbreken.

Ook werd speciaal voor het programma Time-Out een opdrachtcompositie geschreven door componist Douwe Eisenga: ‘D'un nombre infini’. Eisenga baseerde de tekst van zijn stuk op de duizend jaar oude poëtische teksten van de Arabische geleerde Omar Ibn Ibrahim El Khayyam en laat in zijn compositie zien dat muziek, getallen en religie al millennia lang onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Bijzonder in dit programma was het samenspel met de viool in het 'Ave Maria' van Knut Nystedt. De prachtige vioolpartij in dit stuk werd vertolkt door onze eigen USCantorij-sopraan Marijke Mulder, die onlangs haar Masterstudie viool afsloot aan het Utrechts Conservatorium.

Time out is uitgevoerd op 18, 23 en 24 maart 2018 in respectievelijk de Oude Kerk (Soest), het Academiegebouw (Utrecht) en de Zeeuwse Concertzaal (Middelburg).

I've Heard an Organ Talk

Programma december 2017

We verkenden de samenklank met een wel heel bijzonder instrument: het orgel. De programmatitel I’ve heard an organ talk is ontleend aan een beroemd gedicht van Emily Dickinson, waarin ze de diepe indruk omschrijft die het orgelspel in een van de monumentale kerken in Boston of Philadelphia op haar maakt:

I've heard an Organ talk, sometimes
In a Cathedral Aisle,
And understood no word it said -
Yet held my breath, the while -
And risen up - and gone away,
A more Berdardine Girl-
Yet - know not what was done to me
In that old Chapel Aisle.

Emily Dickinson

Deze ervaring werd het uitgangspunt voor dit programma: grootse muziek voor koor en orgel uit de Anglicaanse traditie van Howells, Finzi en Britten werd gecombineerd met composities van Rudolf Escher en Robert Heppener op teksten van Emily Dickinson. De jonge componiste Bianca Bongers schrijft speciaal voor de USCantorij een compositie die aansloot op dit programma.

I've heard an organ talk is uitgevoerd op 10 en 15 december in respectievelijk het Orgelpark (Amsterdam) en de Nicolaïkerk (Utrecht).

Festival Sounds of Music Groningen

Op 10 november 2017 stonden we nogmaals op het podium samen met Cappella Amsterdam en Bang on a Can All Stars met het indrukwekkende werk van Amerikaans componiste Julia Wolfe: Anthracite Fields.

In het Sounds of Music festival in Groningen stond dit jaar nieuwe muziek uit de Verenigde Staten en uit Nederland centraal. Anthracite Fields nam een bijzondere plek in in het programma. Het imposante stuk kan gezien kan worden als ode aan de teloorgang van de mijnwerkersindustrie in Pennsylvania en werd uitgevoerd in combinatie met prachtige visuals van filmmaker en ontwerper Jeff Sugg.

Klik hier voor de volledige documentaire over Anthracite Fields op YouTube.

Cantalunya! Tournee naar Catalonië

In augustus 2017 reisden wij met het programma "A Capella in your Face!" af naar het warme en aangename Catalonië. We hebben daar concerten gegeven in Sant Magí de Brufaganya, Vilafranca del Penedes, Sitges en niet te vergeten: de Sagrada Familia in Barcelona!

We hebben enorm genoten van de mooie omgeving, het zingen voor, én met Catalonië, en de hartelijke ontvangst die we overal kregen. Daarom willen we iedereen die een Cantorijn geadopteerd heeft om deze tournee mogelijk te maken ontzettend bedanken!

De tournee werd mede mogelijk gemaakt door het U-fonds en het Ans & Hans Wouters-Hellebrekers Fonds

Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht

Op 29 juni 2017 was de Utrechtse Studenten Cantorij te horen in de Domkerk te Utrecht op het slotconcert van het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht (IKFU), ter afsluiting van de Kerkenmarathon.

We zongen hier het werk Plainscapes van Pēteris Vasks voor koor, viool en cello met Boris Brovtsyn op viool en Harriet Krijgh op cello. Ook voerden we het prachtige Raua Needmine / Curse Upon Iron van Veljo Tormis uit.

De rest van het programma bestond uit Fratres van Arvo Pärt voor strijkkwartet en de Chaconne van Bach voor soloviool.

Koorbiënnale (i.s.m. Cappella Amsterdam en Bang on a Can All-Stars)

Wij hadden de eer om op 2 juli 2017 de Nederlandse première van het werk Anthracite Fields van Julia Wolfe te mogen brengen in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Dit deden we in een uitzonderlijke samenwerking met Cappella Amsterdam en Bang on a Can All-Stars, onder leiding van Daniel Reuss.

Deze première vond plaats in het kader van de 9e koorbiënnale, een vocaal festival dat tien dagen lang de mooiste internationale vocale topensembles presenteerde en probeerde de grenzen van de koormuziek van dat moment te verkennen.

Antrhacite Fields is een aangrijpend werk over de teloorgang van de mijnindustrie in Pennsylvania, die daar ooit een zeer belangrijke plek in de maatschappij innam. De combinatie van intense koorklanken, de krachtige bijdrage van de Bang on a Can All-Stars en de vertoning van beelden van de failliete mijnindustrie maken de compositie tot een indrukwekkend geheel. In 2015 won het werk de Pulitzer Prize.

USCantorij in de Spiegelzaal

Op 26 maart 2017 was de USCantorij te gast bij het programma Spiegelzaal, live vanuit het Concertgebouw in Amsterdam, om een voorproefje te geven van Ein Deutsches Requiem van Brahms.

Terugluisteren van de uitzending kan hier.

A capella in your face!

programma juni 2017
De oude polyfonie van de Nederlandse Orpheus Sweelinck werd gecombineerd met het ijzeren a-capellarepertoire van Brahms, met de enige Songs for A Capella van de jarige Glass en met het allereerste a-capellakoorwerk van de gevierde Whitacre. Na Sweelinck was Escher één van de andere grootste Nederlandse componisten ooit op het programma. Van hem werd het beroemde Le vrai visage de la paix uitgevoerd. Een stuk dat door middel van krachtige metaforen de hunker naar hoop en liefde schetst.
De hedendaagse componist Nasveld schreef voor de USCantorij in 2010 zijn aanstekelijke cyclus Mijn vrouw en ik, waarvan in dit programma een nieuwe a-capellaversie in première ging. Op de bakermat van de Europese hedendaagse muziek ontstond het heftige Curse upon Iron van de Estse componist Tormis. De Utrechtse Studenten Cantorij gaat geen uitdaging uit de weg en zal ook met deze prachtige mix van modern en klassiek niet onderdoen.
A capella in your face! is uitgevoerd op 16 en 17 juni 2017 in respectievelijk de Waalse Kerk (Amsterdam) en het Academiegebouw (Utrecht).

Klik hier voor de opnames!