A boy was born

A boy was born

A boy was born: kerstmuziek. Een unieke samenstelling van muziek rondom dit veelbezongen thema. De Utrechtse Studenten Cantorij zingt op 13 en 14 december onder leiding van Imre Ploeg een greep uit het immens grote aanbod van kerstmuziek. A cappella, divers, toegankelijk, vernieuwend en levendig. Een warm concert om bij weg te dromen, met momenten van herkenning en juist ook met verrassingen. Met zowel modern werk van onder andere Britten, Whitacre, Pärt en Schnittke als prachtige muziek uit eerdere eeuwen zet de USCantorij een afwisselend programma neer. Spaanse muziek, Renaissancemuziek, Spirituals en meer; voor ieder wat wils. Kom luisteren op 13 december in de Nicolaïkerk in Utrecht en 14 december in de Oosterkerk in Amsterdam!

De USCantorij voert vaak moderne muziek uit en dat zal ook deze concerten aan bod komen. De titel van dit project ontleent zich aan het stuk A Boy Was Born van Benjamin Britten. Het verwarmende Alleluia van Eric Whitacre en drie heilige hymnen van Alfred Schnittke sluiten aan bij dit thema. Verder worden The Deer’s Cry van Arvo Pärt en vier wiegeliedjes van Veljo Tormis uitgevoerd. 

Naast modern werk zingt de USCantorij prachtige muziek uit eerdere eeuwen, zoals O nata lux de lumine van Thomas Tallis en het uitdagende Pastores Loquebantur van de Spaanse renaissancecomponist Francisco Guerrero. De Spaanse sferen blijven nog even hangen met twee delen uit de kerstcyclus Navidad Nuestra van de Argentijnse componist Ramirez. 

Tijdens dit programma wordt er ook een uitstapje genomen naar de lichtere muziek: de swingende spirituals Ain’t that-a rockin en Where Riches is Everlasting van respectievelijk Stacey Gibbs en Bob Chilcott zorgen voor een bijzondere afwisseling. Het programma wordt aangevuld met muziek van onder andere Einfelde en Lukaszewski.

Vrijdag 13 december, 20:15, Nicolaïkerk Utrecht

Zaterdag 14 december, 20:15, Oosterkerk Amsterdam

Kaarten via www.uscantorij.nl/kaarten

 

Tournee naar Litouwen

Tournee

De Utrechtse Studenten Cantorij is van 19 tot en met 26 augustus op tournee naar Litouwen geweest. Naast culturele uitwisseling en binding  binnen het koor had de USCantorij een workshop met een  koor uit Vievis en werden er drie concerten gegeven: bij de lokale gemeenschap in Vievis, in het kasteel van Trakaï en tijdens en na een mis in de Sint-Theresiakerk te Vilnius. We kijken terug op een fantastische en bijzondere week en bedanken alle donateurs voor hun steun!

 

Vision

Programma

Hoe ziet de toekomst eruit? Waar dromen we over? Welke toekomstvisioenen hebben we? De Utrechtse Studenten Cantorij neemt een kijk in de toekomst tijdens haar concerten Vision. Drie jonge Nederlandse componisten laten met hun composities horen hoe toekomstmuziek zal klinken. Kom luisteren naar de concerten van de USCantorij op 2 juni in Amsterdam (Orgelpark) of 15 juni (Nicolaïkerk) in Utrecht!

In Vision draait het om de toekomst. In Infinitus van Mathilde Wantenaar voelt men de eeuwigheid. De zon rijst oneindig vaak op in Māte Saule van Vasks. To part van Bec Plexus beschrijft echter het gedwongen afscheid van het leven bij het overlijden en Frieda Gustavs laat horen hoe dat wereldwijde afscheid klinkt in We’ve got a body. Het programma wordt aangevuld met werk van Whitacre, Whitbourn, Jenkins en Bainton: over het dromen over vliegtuigen door Leonardo, de zoektocht naar de hemel, en visioenen over eeuwige rust. En zo zet de USCantorij begeleid door Dorien Schouten op orgel een divers zomerprogramma neer.

Kaarten voor 2 juni in Amsterdam zijn te koop via www.orgelpark.nl

Kaarten voor 15 juni in Utrecht zijn te koop via deze website

Gegenstimme

Programma

Op 30 en 31 maart geeft de Utrechtse Studenten Cantorij haar kleurrijke lustrumconcerten met het programma Gegenstimme, het muzikale antwoord op onze actuele wereld vol oorlog en geweld. Een uniek samenspel van klanken samen met slagwerkster Tatiana Koleva en Ties Mellema’s zeer geprezen saxofoonkwartet AXES. Koop je kaarten voor de Nicolaikerk in Utrecht (30 maart, 20:15) of de Zuiderkerk in Amsterdam (31 maart, 15:30).

Gegenstimme is een programma vol contrasten: het lijden tegenover het dromen, de oorlog tegenover de natuur. Enerzijds worden menselijke verschrikkingen uit het verleden en heden bezongen, en anderzijds klinkt er een tegenstem tegen de zinloosheid van oorlog en de puurheid van de natuur.

Componist Wim Dirriwachter componeerde speciaal voor de Utrechtse Studenten Cantorij de indrukwekkende koorcyclus Gegenstimme op gedichten uit de bundel Gegenlicht die de joodse dichter Paul Celan in de jaren na de Tweede Wereldoorlog schreef. Daarnaast staat in het Planctus Cygni van Gerard Beljon het onnoemelijke leed van bootvluchtelingen centraal. I dream of peace van Libby Larsen is gebaseerd op gedichten van kinderen over de oorlog in voormalig Joegoslavië. Contrasterend aan de ellende klinkt een hoopvolle tegenstem: in Voices of Nature van Schnittke wordt de puurheid van de natuur bezongen en Dreams van Ludo Claesen laat ons horen dat dromen het leven waard maken.

Wieg en Dans - Hällülaul ja Tantsulaul!

Programma

Dit najaar hult de USCantorij zich in Noordelijke sferen met het thema Wieg en dans, ofwel: Hällülaul ja tantsulaul! Op 15 en 16 december brengen we een programma vol Scandinavische en Baltische muziek van o.a. Tormis, Mäntyjärvi en Saar, met als klassieke tegenhanger de Missa in Es van Rheinberger.

Daarnaast hebben we de eer om samen met het DoelenEnsemble de opera Beeldenstorm van Peter-Jan Wagemans uit te voeren. Op 4 december zal dit actuele drama, gebaseerd op de beeldenstorm die 450 jaar geleden over Europa raasde, te horen zijn in de Doelen in Rotterdam.

Schnittke: Concert voor Koor (i.s.m. Hollands Vocaal Ensemble)

 

Programma

De Utrechtse Studenten Cantorij sluit dit seizoen af met het Concert voor Koor van Alfred Schnittke (1934-1998), in een unieke samenwerking met het Hollands Vocaal Ensemble

Het zestienstemmige (!) Concert voor Koor is een groots werk, dat niet zou misstaan als soundtrack van een episch drama. Het ene moment klinkt er een mooi koraal, het volgende moment barst het koor los in gecompliceerde loopjes en is het moeilijk om de verschillende stemmen te onderscheiden. Het studentenkamerkoor en het Hollands Vocaal Ensemble staan voor het eerst samen op het podium om zo het Concert voor Koor écht tot zijn recht te laten komen. Voor de pauze zingen de twee koren gezamenlijk én apart werken van Tsjajkovski, Tanejev en Gretsjaninov.

Time-Out

 

Programma

In het voorjaarsprogramma Time-Out speelt Utrechtse Studenten Cantorij een spel met de tijd. In drie concerten laten we de luisteraar de tijd op verschillende manieren herbeleven, in een verfrissende combinatie van oudere en nieuwere werken.

Zo verdwijnt in het holy-minimalism-stuk ‘Virgencita’ van Arvo Pärt het gevoel van tijd naar de achtergrond, terwijl in het zestiende-eeuwse gedicht uit het Madrigaal van Peteris Vasks alles met de tijd vervliegt, behalve de gekwetste trots van een bedrogen minnaar: die blijft eeuwig branden. Ton de Leeuw gebruikt in ‘A cette heure du jour’ een gedeelte uit een oud-Soemerisch handschrift waarin een krijger in één bepalend moment het voornemen opvat om voor zijn geliefde zijn hart te openen en haar zijn liefde te tonen. Daarnaast mogen de tijdloze psalmen van  Jan Pieterszoon Sweelinck natuurlijk niet ontbreken.

Ook werd speciaal voor het programma Time-Out een opdrachtcompositie geschreven door componist Douwe Eisenga:  ‘D'un nombre infini’. Eisenga baseerde de tekst van zijn stuk op de duizend jaar oude poëtische teksten van de Arabische geleerde Omar Ibn Ibrahim El Khayyam en laat in zijn compositie zien dat muziek, getallen en religie al millennia lang onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Bijzonder in dit programma is het samenspel met de viool in het 'Ave Maria' van Knut Nystedt. De prachtige vioolpartij in dit stuk wordt vertolkt door onze eigen USCantorij-sopraan Marijke Mulder, die onlangs haar Masterstudie viool afsloot aan het Utrechts Conservatorium. 

 

I've Heard an Organ Talk

 

Programma

In het najaar van 2017 verkennen we de samenklank met een wel heel bijzonder instrument: het orgel. De programmatitel I’ve heard an organ talk is ontleend aan een beroemd gedicht van Emily Dickinson, waarin ze de diepe indruk omschrijft die het orgelspel in een van de monumentale kerken in Boston of Philadelphia op haar maakt:

I've heard an Organ talk, sometimes
In a Cathedral Aisle,
And understood no word it said -
Yet held my breath, the while -
And risen up - and gone away,
A more Berdardine Girl-
Yet - know not what was done to me
In that old Chapel Aisle.

Emily Dickinson

Deze ervaring is het uitgangspunt voor dit programma: grootse muziek voor koor en orgel uit de Anglicaanse traditie van Howells, Finzi en Britten wordt gecombineerd met composities van Rudolf Escher en Robert Heppener op teksten van Emily Dickinson. De jonge componiste Bianca Bongers schrijft speciaal voor de USCantorij een compositie die aansluit op dit programma.

 

 

Festival Sounds of Music Groningen

 

Op vrijdag 10 november staan we nogmaals op het podium samen met Cappella Amsterdam en Bang on a Can All Stars met het indrukwekkende werk van Amerikaans componiste Julia Wolfe: Anthracite Fields. 

In het Sounds of Music festival in Groningen staat dit jaar nieuwe muziek uit de Verenigde Staten en uit Nederland centraal. Anthracite Fields neemt een bijzondere plek in in het programma. Het imposante stuk kan gezien kan worden als ode aan de teloorgang van de mijnwerkersindustrie in Pennsylvania en wordt uitgevoerd in combinatie met prachtige visuals van filmmaker en ontwerper Jeff Sugg. 

Klik hier voor de volledige documentaire over Anthracite Fields op YouTube. 

Kaartverkoop via deze link

 

Cantalunya! Tournee naar Catalonië

In augustus 2017 reisden wij met het programma "A Capella in your Face!" af naar het warme en aangename Catalonië. We hebben daar concerten gegeven in Sant Magí de Brufaganya, Vilafranca del Penedes, Sitges en niet te vergeten: de Sagrada Familia in Barcelona!

We hebben enorm genoten van de mooie omgeving, het zingen voor, én met Catalonië, en de hartelijke ontvangst die we overal kregen. Daarom willen we iedereen die een Cantorijn geadopteerd heeft om deze tournee mogelijk te maken ontzettend bedanken!

De tournee werd mede mogelijk gemaakt door het U-fonds en het Ans & Hans Wouters-Hellebrekers Fonds

Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht (i.s.m. Harriet Krijgh en Boris Brovtsyn)

Op donderdag 29 juni om 21:30 is de Utrechtse Studenten Cantorij te horen in de Domkerk te Utrecht op het slotconcert van het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht (IKFU), ter afsluiting van de Kerkenmarathon.

We zingen hier het werk Plainscapes van Pēteris Vasks voor koor, viool en cello met Boris Brovtsyn op viool en Harriet Krijgh op cello. Ook voeren we het prachtige Raua Needmine / Curse Upon Iron van Veljo Tormis uit.

De rest van het programma bestaat uit Fratres van Arvo Pärt voor strijkkwartet en de Chaconne van Bach voor soloviool.

Kaarten beschikbaar via deze link.

Koorbiënnale (i.s.m. Cappella Amsterdam en Bang on a Can All-Stars)

Wij hebben de eer om op zondag 2 juli de Nederlandse première van het werk Anthracite Fields van Julia Wolfe te mogen brengen in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Dit doen we in een uitzonderlijke samenwerking met Cappella Amsterdam en Bang on a Can All-Stars, onder leiding van Daniel Reuss.

 

Deze première vindt plaats in het kader van de 9e koorbiënnale, een vocaal festival dat tien dagen lang de mooiste internationale vocale topensembles presenteert en probeert de grenzen van de koormuziek van dit moment te verkennen.

 

Antrhacite Fields is een aangrijpend werk over de teloorgang van de mijnindustrie in Pennsylvania, die daar ooit een zeer belangrijke plek in de maatschappij innam. De combinatie van intense koorklanken, de krachtige bijdrage van de Bang on a Can All-Stars en de vertoning van beelden van de failliete mijnindustrie maken de compositie tot een indrukwekkend geheel. In 2015 won het werk de Pulitzer Prize.

 

Aanvang is om 15:00 (inleiding met Neil Wallace en Julia Wolfe van 14:00-14:30) en kaarten zijn beschikbaar via deze link.

Mendelssohn in de Geertekerk

Een registratie van ons optreden in de Geertekerk op 1 april.
Felix Mendelssohn - Warum toben die Heiden

USCantorij in de Spiegelzaal

Op zondag 26 maart was de USCantorij te gast bij het programma Spiegelzaal, live vanuit het Concertgebouw in Amsterdam, om een voorproefje te geven van Ein Deutsches Requiem van Brahms.

 

Terugluisteren van de uitzending kan hier: http://www.radio4.nl/spiegelzaal/uitzending/410556