Time-Out

Programma

In het voorjaarsprogramma Time-Out speelt Utrechtse Studenten Cantorij een spel met de tijd. In drie concerten laten we de luisteraar de tijd op verschillende manieren herbeleven, in een verfrissende combinatie van oudere en nieuwere werken.

Zo verdwijnt in het holy-minimalism-stuk ‘Virgencita’ van Arvo Pärt het gevoel van tijd naar de achtergrond, terwijl in het zestiende-eeuwse gedicht uit het Madrigaal van Peteris Vasks alles met de tijd vervliegt, behalve de gekwetste trots van een bedrogen minnaar: die blijft eeuwig branden. Ton de Leeuw gebruikt in ‘A cette heure du jour’ een gedeelte uit een oud-Soemerisch handschrift waarin een krijger in één bepalend moment het voornemen opvat om voor zijn geliefde zijn hart te openen en haar zijn liefde te tonen. Een letterlijke time-out wordt genomen in het geestige ‘Mijn vrouw en ik’ van Robert Nasveld, waarin de auteur op vakantie gaat naar Zeeland. De teksten van de hotelgasten die hij aantreft in het gastenboek haalde hij door een vertaalprogramma, met vervreemdende uitkomsten tot gevolg. Daarnaast mogen de tijdloze psalmen van  Jan Pieterszoon Sweelinck natuurlijk niet ontbreken.

Ook werd speciaal voor het programma Time-Out een opdrachtcompositie geschreven door componist Douwe Eisenga:  ‘One is the first number of an infinitive amount’. Eisenga baseerde de tekst van zijn stuk op de duizend jaar oude poëtische teksten van de Arabische geleerde Omar Ibn Ibrahim El Khayyam en laat in zijn compositie zien dat muziek, getallen en religie al millennia lang onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Bijzonder in dit programma is het samenspel met de viool in het 'Ave Maria' van Knut Nystedt. De prachtige vioolpartij in dit stuk wordt vertolkt door onze eigen USCantorij-sopraan Marijke Mulder, die onlangs haar Masterstudie viool afsloot aan het Utrechts Conservatorium. 

Concerten

Zondag 18 maart - 15:30 - Oude Kerk, Soest

Vrijdag 23 maart - 20:15 - Academiegebouw, Utrecht

Zaterdag 24 maart - 20:00 - Zeeuwse Concertzaal, Middelburg

Meer informatie over kaartverkoop volgt.

I've Heard an Organ Talk

 

Het programma

In het najaar van 2017 verkennen we de samenklank met een wel heel bijzonder instrument: het orgel. De programmatitel I’ve heard an organ talk is ontleend aan een beroemd gedicht van Emily Dickinson, waarin ze de diepe indruk omschrijft die het orgelspel in een van de monumentale kerken in Boston of Philadelphia op haar maakt:

I've heard an Organ talk, sometimes
In a Cathedral Aisle,
And understood no word it said -
Yet held my breath, the while -
And risen up - and gone away,
A more Berdardine Girl-
Yet - know not what was done to me
In that old Chapel Aisle.

Emily Dickinson

Deze ervaring is het uitgangspunt voor dit programma: grootse muziek voor koor en orgel uit de Anglicaanse traditie van Howells, Finzi en Britten wordt gecombineerd met composities van Rudolf Escher en Robert Heppener op teksten van Emily Dickinson. De jonge componiste Bianca Bongers schrijft speciaal voor de USCantorij een compositie die aansluit op dit programma.

 

 

Festival Sounds of Music Groningen

 

Op vrijdag 10 november staan we nogmaals op het podium samen met Cappella Amsterdam en Bang on a Can All Stars met het indrukwekkende werk van Amerikaans componiste Julia Wolfe: Anthracite Fields. 

In het Sounds of Music festival in Groningen staat dit jaar nieuwe muziek uit de Verenigde Staten en uit Nederland centraal. Anthracite Fields neemt een bijzondere plek in in het programma. Het imposante stuk kan gezien kan worden als ode aan de teloorgang van de mijnwerkersindustrie in Pennsylvania en wordt uitgevoerd in combinatie met prachtige visuals van filmmaker en ontwerper Jeff Sugg. 

Klik hier voor de volledige documentaire over Anthracite Fields op YouTube. 

Kaartverkoop via deze link

 

Cantalunya! Tournee naar Catalonië

In augustus 2017 reisden wij met het programma "A Capella in your Face!" af naar het warme en aangename Catalonië. We hebben daar concerten gegeven in Sant Magí de Brufaganya, Vilafranca del Penedes, Sitges en niet te vergeten: de Sagrada Familia in Barcelona!

We hebben enorm genoten van de mooie omgeving, het zingen voor, én met Catalonië, en de hartelijke ontvangst die we overal kregen. Daarom willen we iedereen die een Cantorijn geadopteerd heeft om deze tournee mogelijk te maken ontzettend bedanken!

De tournee werd mede mogelijk gemaakt door het U-fonds en het Ans & Hans Wouters-Hellebrekers Fonds

Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht (i.s.m. Harriet Krijgh en Boris Brovtsyn)

Op donderdag 29 juni om 21:30 is de Utrechtse Studenten Cantorij te horen in de Domkerk te Utrecht op het slotconcert van het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht (IKFU), ter afsluiting van de Kerkenmarathon.

We zingen hier het werk Plainscapes van Pēteris Vasks voor koor, viool en cello met Boris Brovtsyn op viool en Harriet Krijgh op cello. Ook voeren we het prachtige Raua Needmine / Curse Upon Iron van Veljo Tormis uit.

De rest van het programma bestaat uit Fratres van Arvo Pärt voor strijkkwartet en de Chaconne van Bach voor soloviool.

Kaarten beschikbaar via deze link.

Koorbiënnale (i.s.m. Cappella Amsterdam en Bang on a Can All-Stars)

Wij hebben de eer om op zondag 2 juli de Nederlandse première van het werk Anthracite Fields van Julia Wolfe te mogen brengen in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Dit doen we in een uitzonderlijke samenwerking met Cappella Amsterdam en Bang on a Can All-Stars, onder leiding van Daniel Reuss.

 

Deze première vindt plaats in het kader van de 9e koorbiënnale, een vocaal festival dat tien dagen lang de mooiste internationale vocale topensembles presenteert en probeert de grenzen van de koormuziek van dit moment te verkennen.

 

Antrhacite Fields is een aangrijpend werk over de teloorgang van de mijnindustrie in Pennsylvania, die daar ooit een zeer belangrijke plek in de maatschappij innam. De combinatie van intense koorklanken, de krachtige bijdrage van de Bang on a Can All-Stars en de vertoning van beelden van de failliete mijnindustrie maken de compositie tot een indrukwekkend geheel. In 2015 won het werk de Pulitzer Prize.

 

Aanvang is om 15:00 (inleiding met Neil Wallace en Julia Wolfe van 14:00-14:30) en kaarten zijn beschikbaar via deze link.

Mendelssohn in de Geertekerk

Een registratie van ons optreden in de Geertekerk op 1 april.
Felix Mendelssohn - Warum toben die Heiden

USCantorij in de Spiegelzaal

Op zondag 26 maart was de USCantorij te gast bij het programma Spiegelzaal, live vanuit het Concertgebouw in Amsterdam, om een voorproefje te geven van Ein Deutsches Requiem van Brahms.

 

Terugluisteren van de uitzending kan hier: http://www.radio4.nl/spiegelzaal/uitzending/410556